De grote techbedrijven in Silicon Valley lijken met elkaar te concurreren op het gebied van eten – ze huren topkoks in, hebben restaurants met een thema en bij veel bedrijven is al het eten gratis.
Maar de gemeente San Francisco wil het misschien verbieden om nieuwe bedrijfsrestaurants te bouwen. Op die manier zou de lokale economie gestimuleerd worden, doordat werknemers gedwongen worden om te lunchen bij restaurants in de buurt.
In de gemeente Mountain View, waar Facebook deze herfst een kantoor opent, geldt het verbod al. Topman Mark Zuckerberg zal dan ook buiten de deur moeten lunchen. Bedrijven die al een cafetaria hebben, hoeven hem niet te sluiten.
Zo zien de restaurants van de grote Amerikaanse techbedrijven eruit:
Facebook heeft een eigen vestiging van de hippe Amerikaanse koffieketen Philz Coffee.
Bij Facebook kunnen werknemers onbeperkt eten - zowel gezond als guilty pleasures. Op de campus van de socialemediagigant zijn geen normale cafetaria's te vinden, maar gespecialiseerde restaurants. Er zijn burgertenten, ijssalons en zelfs een vestiging van de hippe koffieketen Philz Coffee.
Eén van de werknemers schrijft op banenwebsite Glassdoor dat het eten z'n voordelen heeft, maar ook nadelen. "Voordelen: gratis eten. Nadelen: ik ben nu dik."
Mensen die op het nieuwe kantoor van Facebook in Mountain View aan de slag, gaan hebben dat probleem niet. Door lokale wetgeving kunnen daar geen gratis bedrijfsrestaurants geopend worden.
Medewerkers van Apple krijgen geen gratis eten, maar wel Apple betaalt wel een deel.
Apple is een van de techbedrijven waar medewerkers geen gratis eten krijgen (al zijn de appels wel gratis), maar er zijn wel veel bedrijfskantines waar het eten wat goedkoper is.
Het nieuwe, gigantische hoofdkantoor in Cupertino (Californië) heeft een café dat vier verdiepingen hoog is en waar 4.000 hongerige medewerkers tegelijkertijd kunnen eten, schrijft Wired. Medewerkers hoeven er alleen nog voor de inkoopkosten te betalen en de kosten voor de lunch worden afgetrokken van hun loon, zodat ze er geen belasting over hoeven te betalen.
Medewerkers hebben veel keuze. Ze kunnen er burrito's, salade, pasta of pizza eten, en er is zelfs een sapbar waar ze zelf smoothies kunnen samenstellen.
Twitter heeft gratis snacks op iedere verdieping.
Op het hoofdkantoor van Twitter in San Francisco kunnen medewerkers gratis ontbijten en lunchen. En op iedere verdieping is een keuken met gratis snacks en vers eten.
Google heeft zo veel gratis eten, dat medewerkers bang zijn om aan te komen.
Als er één bedrijf is dat eten ziet als een manier om nieuwe medewerkers te lokken, is het Google wel. Op het hoofdkantoor kunnen medewerkers alles eten wat ze willen - op ieder moment van de dag.
Gezondheid staat hoog in het vaandel bij de techgigant. Suikervrije dranken worden bijvoorbeeld op ooghoogte gezet, terwijl drank met veel calorieën achter geblindeerd glas staat.
Door het hele kantoor heen zijn veel 'microkeukens' te vinden met snacks. Die staan strategisch tussen verschillende teams in, zodat ze bij het koffieautomaat nog eens met elkaar praten.
Ook schijnt iedere werknemer maar 30 meter van snacks verwijderd te zijn. Op Glassdoor schrijft iemand dat je daardoor gemakkelijk de 7 beruchte Google-kilo's aankomt, als je niet oppast.
Bij Uber krijgen medewerkers gratis eten en bier.
Het bedrijf maakt zelf ijsjes:
Medewerkers van Uber krijgen gratis maaltijden én kunnen 's avonds gratis bier drinken als ze dat willen, schrijft iemand op Glassdoor.
Bij LinkedIn liggen de kantines vol met lokaal geproduceerd eten.
Toen LinkedIn in 2016 door Microsoft werd overgenomen, verhuisde het bedrijf naar een nieuw gebouw in San Francisco. In dat gebouw is een kantine waar medewerkers gratis kunnen ontbijten en lunchen, met bijvoorbeeld huisgemaakte salades, citroentaartjes en broodjes. Op een groot bord op de muur kunnen medewerkers zien waar het eten dat ze eten, vandaan komt.
Op de andere LinkedIn-locatie in het Californische Sunnyvale kunnen medewerkers ook gratis dineren.
Bij Dropbox werken chefkoks die bij sterrenrestaurants hebben gewerkt.
Er is bijvoorbeeld heerlijke sushi te eten:
Op Glassdoor schrijft een Dropbox-medewerker dat de Tuck Shop "het hoogtepunt van werken bij Dropbox is".
De Tuck Shop is de bedrijfskantine van Dropbox waar chefkoks van sterrenrestaurants werken, volgens CNBC. Medewerkers kunnen er gratis ontbijten, lunchen en avondeten, en blijkbaar wordt geen enkel gerecht twee keer gemaakt. De koks maken alles zelf en gebruiken daarbij vooral lokale ingrediënten - het bedrijf maakt zelfs zijn eigen ijs.
Op het menu staan bijvoorbeeld biefstuk met maïstortilla, gegrilde visballetjes en sushi.
Salesforce heeft bewust geen bedrijfskantine, maar medewerkers kunnen er wel gratis snacken.
In het 61 verdiepingen hoge gebouw van Salesforce in San Francisco is bewust geen bedrijfskantine gebouwd. Het bedrijf wil werknemers aanmoedigen om af en toe eens naar buiten te gaan en in de buurt te eten.
Op het kantoor ligt desondanks een hoop gratis fruit en medewerkers kunnen er gratis koffie en frisdrank drinken.
Bij Pinterest is er iedere vrijdag een happy hour.
Medewerkers van Pinterest kunnen gratis ontbijten, lunchen en dineren, en iedere vrijdag is er een happy hour, schrijven medewerkers op Glassdoor.
In de lobby van Pinterest kunnen werknemers ook naar het café The Point, waar ze koffie en thee kunnen drinken en een broodje kunnen eten, maar dat is niet gratis.
Airbnb heeft bier en wijn op de tap.
Ook bij Airbnb kunnen medewerkers gratis ontbijten, lunchen en avondeten. Het bedrijf heeft een eigen café: AteAteAte, vernoemd naar het adres van Airbnb (Brannan Street 888), schrijft Wired.
Airbnb heeft ook bier en wijn op de tap en medewerkers kunnen er gratis espresso drinken, staat op Glassdoor.
Medewerkers van Instagram in New York kunnen gratis sap drinken en ijs eten.
Medewerkers van Instagram op het hoofdkantoor in New York krijgen gratis sap en Italiaans ijs. Er is een bar met desserts waar smoothies en sapjes in 18 verschillende smaken te krijgen zijn. De namen zijn geïnspireerd op Instagram-filters: Gingham en X-Pro II bijvoorbeeld. Er zijn 20 smaken Italiaans ijs.
De desserts zijn zo populair, dat medewerkers voor zichzelf bijhouden hoeveel dagen achter elkaar ze al ijs eten.
Maar er zijn niet alleen zoetigheden - er is ook een bar, die de Thirsty Flamingo heet, waar medewerkers bier, wijn en cocktails kunnen drinken. Er is ook een keuken vol met gezonde snacks, cornflakes, muesli en drankjes.